home

> Cestopisy > Skotsko > Glasgow, York, Cambridge

Cesta do Skotska - 7

Glasgow, York, Cambridge

O ye'll tak' the high road and I'll tak' the low road,
An' I'll be in Scotland afore ye;
But me and my true love will never meet again
On the bonnie, bonnie banks O' Loch Lomond.

viz níže (Banks O' Loch Lomond, trad.)

Českou verzi této písničky u nás proslavil někdy před třiceti lety Waldemar Matuška. Oko nezůstalo suché při milostném příběhu odehrávajícím se v kulisách prosluněné skotské přírody a mnozí tuto píseň považují za nejkrásnější skotskou lidovku (zejména ti, kteří nikdy neslyšeli žádnou jinou). Skutečný příběh je trochu jiný, skotštější. Při svém útěku do Francie po bitvě u Cullodenu zanechal Bonnie Prince Charlie v Carlisle v Anglii dva své muže: jeden z nich byl později propuštěn, druhý neměl to štěstí a byl popraven. A právě jeho duch promlouvá ke svému příteli o tom, že dosáhne Skotska 'spodní cestou' dříve než ten, kdo se bude muset trmácet křivolakou a nerovnou pozemskou 'horní cestou'. Ano, pravda: a želí při tom své lásky, kterou již nikdy nepotká.

katedrála Glasgow Jezero Loch Lomond leží kousek severně od Glasgowa a táhne se zhruba severojižním směrem. Silnice vede po západním, plošším břehu okolo spousty hotelů a rekreačních středisek s nakrátko střiženou travou, piknikovými plácky a písečnými plážemi mírně se svažujícími do jezera. Ke koupání to ale nebylo, byloť chladno a voda studená. Mohli jsme jen obdivovat hory tyčící se na druhém břehu, ale po téměř třech týdnech cestování Skotskem mi tento pohled nepřipadal nijak mimořádný. Prostě jsem tam byl.

Ještě pár mil po dálnici placatou krajinou a jsme na kraji města Glasgow. Sídliště jako by z oka vypadly Červenému vrchu v Praze, široké ulice, vilové čtvrti a pomalu se propracováváme k centru. Auto necháváme pro jistotu v parkovacím domě (10 pencí za 10 minut) a vydáváme se na krátkou obchůzku.

Město nás vrací do reality všedního pracovního dne: hustý provoz, náklaďáky, levicové plakáty na autobusových zastávkách, rozkopané ulice, vítr ženoucí igeliťáky a jiné odpadky, hluk pneumatických sbíječek, úspěšní mladí muži s koženými diplomatkami a mladé ženy v šedých kostýmcích, všichni s mobily na uchu, na pokraji nervového zhroucení a jako vystřižení z reklamy na pilulky pro úpravu zažívání.

nekropole Glasgow Pomalu se tou hrůzou prodíráme ke katedrále, okolo novodobé budovy university, které by nějaká ta údržba neškodila, a konečně jsme na místě. Stavba katedrály, nyní protestantské, byla zahájena v 12. století a trvala tři sta let. Kupodivu se zachovala v původním stavu a nepoškozená, také díky cechu zedníků a kameníků. Když hordy následovníků plamenného reformátora Johna Knoxe táhly na počátku reformace Skotskem a ničily všechno papeženské, co jim přišlo pod ruku, příslušníci cechu jim v roce 1559 zabránili přesvědčováním a vlastními těly ve zničení své práce, glasgowské katedrály.

Nad katedrálou se zvedá Nekropole se sochou Johna Knoxe, hřbitov z 19. století, na kterém vedle sebe odpočívají všichni bez rozdílu vyznání: katolici, židé, bezvěrci, protestanti.. není mnoho takových hřbitovů, kde by si ve smrti byli všichni rovni (alespoň po stránce víry a vyznání).

Glasgow - katedrála Glasgow Glasgow

Připadalo nám, že toto letmé nahlédnutí do Glasgowa je právě tak akorát (původně jsme neměli v plánu se tam stavovat), a tak zase na jih, pryč ze Skotska. Hranice do Anglie jsme přejeli, aníž bychom si toho všimli a je tu Carlisle a Lake District a taky to není špatné. Kopcovitá krajina, porostlá tu a tam lesíky, pole a pastviny, a hlavně Castelrig stone circle (u Keswicku), magický kruh kamenů starý tak 3500-4500 let. Motáme se po uzounkých silničkách mezi živými ploty, vlevo a vpravo, nahoru a dolů, a pak podél jednoho plotu stojí auta a za plotem je trávník a na plochém vrcholku stojí ty kameny, pěkně v kruhu v docela pravidelných rozestupech. Tentokrát jsou o něco přesvědčivější než jejich příbuzní u Aboyne a duše obdařená patřičnou dávkou fantazie může jistě z jejich uspořádání ledascos vyčíst. Nicméně oficiální informace nic takového nepředstírají a uvádějí, že se jednalo o místo pro shromáždění, trhy a slavnosti. Potulujeme se kolem kamenů, je příjemně a slunce si pomalu zapadá a my si říkáme, že vzít tak batoh na záda a potulovat se týden po Lake District by mohlo mít také něco do sebe. Leč času není nazbyt, do odjezdu trajektu zbývají dva dny, asi 800km a cestou je ještě starobylý York a Cambridge.

kruh kamenů Castlerigg kruh kamenů Castlerigg Keswick, Lake District

Tak tedy York. Město pro kolemjedoucí povinné. Vyrostl na místě římské vojenské stanice Eboracum, založené koncem 1. století n.l. Již od počátku byl správním centrem oblasti a střediskem vzdělanosti. Střídali se v něm vládcové, dobyvatelé jej bořili, usedlíci zase stavěli... Auta jsme nechali kus cesty od historického centra v uličce tvořené řadovými domky, jeden jako druhý, patrové leč uzounké, a pustili se směle do babylónu turistické atrakce prvního řádu. Prošli jsme branou a už jsme byli u gotické katedrály. To šlo lehce. Po příjemných uličkách jsme se želvím tempem pohybovali s masou ostatních turistů ke castle area, tedy k hradu, před kterým stojí na takovém malém kopečku Cliffort's Tower, silně nakloněná zřícenina s půdorysem čtyřlístku. Ze zříceniny se dá dobře přehlédnout celý York se všemi svými kostely a musei. A byl čas jít zpátky. Už jsem to jednou prošel směrem tam, viděl jsem to jasně z věže a navíc, hele, šipka na Minster area. Bajka. Šel jsem podle směru, podle šipek, pak tam najednou šipky nebyly a tak jsem šel podle intuice.. a hele, tady už jsem jednou byl. Tak jsem si sehnal orientační plánek a pak už jsem to našel.

York York York
York York York York

King's College, Cambridge Nocleh v příjemném campu už ani nevím kde (no tak dobře: bylo to u Grafhamu), chutné fish and chips prodávané v přívěsu přímo v campu dvěma manželi z Glasgowa, a druhý den už Cambridge. S Yorkem má společné množství lidí a atmosféru turistického magnetu. Plánek si tentokrát opatřujeme hned zpočátku. Aha, tady je The Round Church, kruhový kostel. Uvnitř si bereme český letáček a dozvídáme se o historii a důvodech nezvyklého tvaru (a neřeknu vám to, tohle povídání je přeci o Skotsku, ne o Anglii) a vydáváme se hlavní ulicí podél kolejí slavných jmen, potom překročíme řeku posetou loďkami plnými turistů a poháněnými přivydělávajícími si studenty a podél travnatých pozemků přístupných jen studentům se vracíme, odkud jsme vyšli.

Trinity College, Cambridge Trinity Lane, Cambridge King's College, Cambridge Cambridge

Go thrust him out at gates
and let him smell his way to Dover

Poněkud drsný způsob zacházení s hostem... Vyražte ho ze dveří, ať si teď vyčenichá cestu do Doveru. (Král Lear, William Shakespeare)

Dover Dover. Narychlo se ještě zastavujeme na vrcholku útesů, sbíráme pazourky a pak se naloďujeme, trajekt odrazí, bílé útesy nejsou bílé ale růžové zapadajícím sluncem, a pak nás to, už za tmy, vyplivne ve Francii a my nemůžeme najít žádný kemp a tak se nazdařbůh proplétáme ulicemi až nás napadne se zeptat nějaké paní venčící psa a ta nám řekne že to je složité a dojde pro manžela a ten vytáhne auto z garáže a jede s námi nocí bůhvíkolik kilometrů až ke kempu a pak se jen usměje a zamává a kemp je prý plný ale nakonec se místo přece jen najde a mají tam turecké záchody a my ráno problémy s placením protože naše staré franky už neplatí ale vyřeší to karta a pak Belgie a Lucembursko a těch přechodů pro zvířata je tam nějak míň a Německo a hranice a poslední skupinová fotka a je noc a jsme doma a na tachometru je o 6847km víc než před třemi týdny.

A to je konec povídání o dlouhé a příliš rychlé cestě do Skotska.

Dover

Co jsem vynechal a rád bych viděl?

Rosslyn Chapel jižně od Edinburghu, protože se k ní váže zajímavá pověst
a St Andrews, protože se prostě nesmí z mnoha důvodů vynechat
a Oban, protože je tam taky leccos k vidění a přátelům se tam líbilo
a podzemní přečerpávací elektrárnu Cruachan 18km východně od Obanu, protože mě podobná díla fascinují
a Skara Brae na Orknejích, protože z toho místa určitě dýchá mystika a magie zapomenutých národů
a víc chození na severu, protože je tam krásně
a
a

Kam jsem chodil pro rozumy?

Cliff Hanley: History of Scotland

Backpack Europe - užitečné linky pro turisty
Scotland 2000 - hrady a sídla ve Skotsku
Dark Isle - fotografie hradů a historických objektů ve Skotsku
Rampant Scotland Directory - tisíce všemožných linků vztahujících se ke Skotsku, abecedně řazeno
Travel Scotland - mimo jiné kalendář Highland Games
Walking in Scotland - několik doporučených vycházek a túr
Scotland Top Hostels - další možnosti ubytování ve Skotsku

Asonance - domovská stránka české hudební skupiny Asonance s texty písní