home

akce fotoklubu FotoPrůvodce

> Fotopruvodce > Výprava Fotoprůvodce do Tater 2001

Fotovýprava - Vysoké Tatry, 8.-11.3.2001

sraz na Pankráci Všechno to začalo jako obvykle článkem na fóru FotoPrůvodce, ve kterém si Yantschi stěžoval, že tady v Čechách se pořád scházíme a někam chodíme a že u nich se nic nepořádá. Odpověď byla jednoznačná: Tak něco zorganizuj, on tam někdo přijede. Yantschi s přáteli se směle vrhl do díla a výsledkem byla historicky první zahraniční výprava příznivců FotoPrůvodce. Místo konání: Vysoké Tatry.
Odjezd byl stanoven na šestou hodinu odpolední na MDŽ. V určený čas jsme před Motokovem byli všichni až na Jana, který byl pro tento den hned po řidičích Jakubovi a Pavlovi klíčovou osobou, neboť poskytoval skupince první nocleh v Popradě. Odjezd byl tedy odsunut a hodinku čekání jsme příjemně strávili v blízké pizzerii.
ráno po dlouhém přesunu dobro došli! Jano dorazil, naložili jsme se do aut a frčeli tmou na Brno, Znojmo, pak přes česko-slovenskou hranici (příznivci pomlčky, tedy spojovacího/rozdělovacího znaménka se musí tetelit štěstím), podél Váhu dál a dál a v půl třetí jsme šťastně dorazili do Popradu. Krátce jsme oslavili příjezd, uložili se kam se dalo a snažili užít zbytku noci, neboť ráno v deset již byl sraz s pořadatelskou slovenskou sekcí v Tatranské Lomnici.
Tatry v dohledu A bylo ráno, den druhý. Absolvovali jsme kolotoč záchod - koupelna - kuchyňka - balení, vybatolili se na chodbu, do aut, a pak už před námi byly Tatry. Oblačno, bez deště, viditelnost dobrá. V Tartranské Lomnici jsme se šťastně shledali s Yantschim a Jimmym, kteří nás odvedli do skvělé lovecké chaty kousek od Kežmarských Žlabů. Tam jsme odložili batohy, popadli výbavu a celí natěšení vyrazili na první fotografické orgie. čekání na lanovku ve Smokovci Autobusem do Smokovce, lanovkou na Hrebienok a potom už jen pár kroků k vodopádům ve Studené dolině. Tam jsme vztyčili stativy (ne všichni, canonisté s IS to neměli zapotřebí) a přes hodinu se věnovali tichému bláznovstí, čímž jsme poskytli kolemjdoucím turistům látku k zamyšlení. Časem nás začaly zábst prsty a nohy a tak jsme sbalili fidlátka a pokračovali dál až na Zamkovského chatu. Všichni - až na Lukyho s Jiřinou, kteřížto dali přednost holdování obžerství na Bilíkově chatě. na večeři ve Smokovci ..a takhle to viděl Yantschi Ale ani my jsme nepřišli zkrátka. Po návratu do Smokovce jsme objevili výbornou restauraci-pizzerii Arbas s příjemnou, rychlou a pohlednou obsluhou, výtečnými jídly, chutným a dobře ošetřeným pivem a cenami, na které tady už můžeme jen vzpomínat. No, a potom nás autobus za čtrnáct korun dovezl zpět a následoval dlouhý večer s povídáním, zpěvy, legrací, focením a popíjením, a to všechno v příjemné a přátelské atmosféře. Spát jsme šli zase až po půlnoci.
večer u krbu V sobotu nás čekal hlavní výlet, na jehož plánování se podílel Pavel Kopřiva. Vyrazili jsme pěšky od chaty, kousek po silnici a pak už jsme jenom stoupali. Zpočátku to byla vlastně bajka, sníh udupaný a ztuhlý nočním mrazem a stoupání Dolinou Kežmarskej Bielej vody jen mírné. Ale už tady bylo dobře patrné dělení společnosti na dvě skupinky: na mladé vlčáky s energií na rozdávání a rozvážné moudré otce rodin, kteří již věděli, že jsou i důležitější věci než být nahoře první. ve stoupání do sedla Ke zvětšení rozestupu došlo zejména poté, co naše cesta odbočila z údolí a jala se šplhat vzhůru k sedlu pod Malou Svišťovkou. Mnoho turistů tu před námi nešlo, cesta byla jen mírně prošlápnutá a tak jsme se čas od času bořili: nekteří po kolena, ti méně šťastní o dost více (zeptejte se Jakuba na přesnou specifikaci). K přední skupince, ve které byli samozřejmě autoři trasy Pavel a Jimmy, byly (zejména Jakubem) vysílány zoufalé a později i nanávistné signály typu 'jen počkej, až tě chytím, vybrat takovouhle cestu'. sedle pod Malou Svišťovkou Ale konečně tu bylo sedlo, kolem se valily mraky a mlha a v dírách se občas objevil tu kousek Lomničáku, tu něco z Belanek, a na námahu výstupu se při focení pomalu zapomínalo. Ještě nás čekal dlouhý, mírně stoupající travers na Skalnaté pleso a když se z mraků jako přízrak z jiného světa vynořily sluncem zalité kopule observatoře, volal Jakub mezi jednotlivými stisky spouště fotoaparátu na Pavla 'vše odpuštěno'.
noční focení Na Skalnatém plese jsme doplnili tekutiny, leckdo do sebe nasoukal i kynuté knedle sypané kakaem a naše cesty se rozdělily. Luky s Jiřinou využili k cestě do údolí lanovky, Jimmy, Ondřej, Pavel Pola a Jakub zamířili pod lanovkou na Štart a pak do Tatranské Lomnice a Pavel Kopřiva a já jsme se vydali ještě kousek po magistrále na Hrebienok, do Smokovce a hajdy do oblíbené restaurace. Autobus jede za dvě hodiny, jinak električka každou hodinu do Lomnice a odtamtud už se těch pět kiláků nějak dostaneme... velké sušení Právě nám nesli na stůl jídlo, když tu se otevřely dveře a vešel Jakub. 'Slyšel jsem, pánové, že jste v průšvihu, protože autobus jede až po desáté, tak jsem pro vás přijel.' Zahrnuli jsme ho chválou a díky, Jakub se připojil k hodování a po kafíčku jsme byli vezeni na chatu, se zastávkou pro další část výpravy v Lomnici. Ale jsště nebyl focení pro tento den konec. Obloha se vyjasnila, měsíc těsně po úplňku osvětloval zasněžený Lomnický štít a nad tím vším Jupiter se Saturnem a spousta hvězd. večerní sezení podlé pořizování záznamu autentický záznam - 500kB, mp3 Takže jsme i přes mokré boty a kalhoty sebrali stativy a vyplácali ještě trochu materiálu při čtyřminutových expozicích. Na chalupě se mezitím pilně topilo, takže jsme se vrátili do tepla, dali sušit boty i sebe a příjemně jsme usínali před krbem, poslouchajíce vícehlasý zpěv našich hostitelů, doprovázený hrou na kytary. Někteří usínali a byli zneužiti přítomnou reportérkou k záznamu bezděčného zvukového projevu.
nedělní ráno - ještě to ani neidí, a už to fotí! Nedělní ráno, tedy lépe řečeno dopoledne, protože ráno jsme zaspali, bylo zasvěceno úklidu a balení. Okolo poledne jsme pořídili skupinové foto na rozloučenou, nasedli do aut a zamířili na Spiš. Ještě jsme se dvakrát zastavili na focení u kolejí a snažili se porovnat s kontrastem tmavého náspu a zasněžených hor, projeli jsme několika vesnicemi, na jejichž okraji se krčily malé domky, mezi kterými v blátě pobíhaly chudě oblečené snědé děti, projeli jsme smutnou Levočou a Spišským Podhradím, kde i v centru jsou vymlácené a padající domy, a byl tu hrad. na Spišském hradě Jeden z největších ve střední Evropě, pod ochranou Unesco a procházející rozsáhlými opravami. Areál byl otevřený, expozice uvnitř však byly zavřené. Něco jsme nafotili, poodjeli jsme na protější kopec, vyčkali díry v mracích, prošli liduprázdnou Spišskou kapitulu, chutně a vydatně pojedli v kolibě a byl nejvyšší čas na cestu zpátky. Začalo pršet a cesta nebyla zdaleka tak příjemná jako ve čtvrtek. Ale vše dobře dopadlo, řidiči byli skvělí a bezpečně nás dovezli...
Pavel Největší přínos akce ovšem vidím v tom, že byla s konečnou platností rozhodnuta tzv. 'válka značek'. Zatímco Minolta nebyla vůbec zastoupena a jediný nikonista se ustrašeně krčil v koutku a ani nedutal, pentaxikáři jen velmi chabě a se zanedbatelným účinkem hájili pochybné 'výhody' svých strojů a zcela jednoznačně se ukázalo, že budoucnost patří nejpokrokovější ze všech značek, tomu, kdo dal světu IS a USM a objektivy s červeným proužkem! :-) V této souvislosti bych rád uvedl, že všechny fotografie, doprovázející tuto zprávu, byly pořízeny kompaktem Olympus. ;-)
A na závěr poděkování: Yantschimu a slovenské sekci za zorganizování, Janovi za přijetí celé bandy na noc v Popradu, Jakubovi a Pavlovi za dopravu a všem zúčastněným za přátelskou a veselou atmosféru.
Tak zase někdy...

Nenechte si ujít další zprávy o této skvělé akci: